In zijn met veel humor geschreven boek “Breinmeester” zet John Medina 12 basisprincipes om het beste uit je brein te halen in gewone mensentaal uiteen. En toont hij aan wat wel en wat niet werkt aan de hand van voorbeelden die tot de verbeelding spreken. Onderstaand een samenvatting in het kort van zijn basisprincipes. Let op: vooral basisprincipes 5 en 6 blijken bepalend te zijn voor hoe we succesvol leren. Daar kom ik nog wel eens op terug. De 12 basisprincipes op een rij:
- Lichaamsbeweging vergroot de hersenkracht. Stilzitten in leslokalen of kantoortuinen is dus fnuikend. Onze hersenen zijn nl. gemaakt om te wandelen, tenminste 20 km per dag.
- We hebben niet 1 stel hersenen, maar 3. Het meest recente, de cortex, stelt ons in staat om symbolisch te redeneren, belangrijk voor het leren en evolueren.
- Er is een groot aantal manieren om intelligent te zijn, waarvan vele niet uit een IQ-test blijken.
- We hebben geen aandacht voor saaie dingen. Emotionele prikkeling helpt hersenen om te leren.
- Herhalen is de beste manier om te leren, daarmee worden hersenverbindingen gesmeed.
- Herhalen is de beste manier om te leren, daarmee worden hersenverbindingen gesmeed.
- Voldoende slaap is noodzakelijk, eigenlijk zou iedereen een middagdutje moeten doen voor betere resultaten.
- Hersenen onder stress leren anders dan hersenen zonder stress. Stress tast het leervermogen aan.
- Stimuleer meerdere zintuigen tegelijk als je iets wil leren.
- Zicht troef alle andere zintuigen af. Leraren zouden veel meer animaties moeten gebruiken.
- Mannelijke en vrouwelijke hersenen werken echt verschillend. Mannen herinneren de essentie, vrouwen de emotie.
- Baby’s staan model voor hoe we ons hele leven leren: door te onderzoeken.
Helemaal leuk is dat het boek wordt begeleid door een leuke site: www.johnmedina.nl. Op deze site staan 12 filmpjes die ieder van de bovengenoemde basisprincipes op een leuke manier (met beeld en animaties) uitlegt.